Začátky filmů o lesbičkách a film jež donutí muže stydět se za svůj penis
Láska ke stejnému pohlaví. Tak často probírané téma, které se prostě bez debat neobejde. I přes postupné pokroky v zrovnoprávnění se objeví oponenti, často s dost stupidní argumentací. Dodnes v lidech přetrvává pocit, vlivem mnoha faktorů, že se jedná o špatnou věc, že je to proti takzvaným morálním zásadám. Právě kvůli velké spornosti se téma homosexuality nutně prolíná s uměním. Literatura, divadlo, výtvarné umění a právě i kinematografie.
Ve filmovém prostředí se musí pojem homosexualita rozštěpit na dva póly, kterými jsou lesbická tématika a gayská tématika, jelikož obě se začínaly na plátnech objevovat v jiné době, za jiných podmínek a nijak na sebe neodkazovaly.
Začátky filmů o lesbičkách:
Snímky s touto tématikou spatřily světlo světa se zpožděním oproti gayskému motivu a to v třicátých letech minulého století. Opět německá kinematografie. Prvenství získal počin Mädchen in Uniform zrežírovaný v roce 1931 Leontinou Sagan. Mladičká Manuela se po smrti své matky nachází v internátu, kde si ihned oblíbí vychovatelku Elizabeth vlivem jejího přívětivého chování. Jednoho večera se dívka v podnapilém stavu přizná k utajovaným citům ke své vedoucí, za což jí čeká přísné potrestání a postih. Manuela nápor okolí nevydrží a pokusí se o sebevraždu. Samotná režisérka se musela po nástupu nacistů odebrat do azylu ve Velké Británii. Je velkým zázrakem, že se dochoval celý záznam filmu. Dalším mezníkem se stal snímek Dětská hodina z roku 1961 se slavnou Audrey Hepburn v hlavní roli. Děj se točí kolem prestižní internátní školy, kterou vedou dvě kamarádky. Jedno děvče je přistiženo při krádeži a následné lži, z toho důvodu se rozhodne pomstít tak, že s pomocí své babičky roznese po městě falešné nařčení z lesbického vztahu svých ředitelek dívčí školy.
I když se lesbická témata objevují na plátnech, většinou se ukazují jako něco protizákonného nebo zakázaného. To ovšem neplatí pro Pouštní srdce. Film z poloviny osmdesátých let minulého století vypovídá o profesorce Vivien, která přijíždí na texaský ranč, aby rozvážně vyřešila administrativní záležitosti svého rozvodu. Plánovaný klid ovšem naruší mladá umělkyně Kay, jež ji okouzlí svým temperamentem a sangvinistickým pohledem na svět. Díky její povaze vnese do Vivienina života pestrost a naprosté rozbourání konvencí, díky čemu přeroste jejich přátelství v emocionálně hlubší vztah. A nejen postava Kay – samotný film a jeho koncept rozbořil mantinely představ o lesbičkách. Valná většina tvůrců upustila od kárání o špatnosti ženské homosexuality a přistoupila k stejné metodě jako u gayů.
Tipy na filmy s lesbickou tématikou:
80 dnů: V nemocnici se náhodně střetnou dvě ženy v důchodovém věku Axun a Matie a ihned se vzájemně poznají. Před 50 lety je pojilo silné přátelské pouto, avšak osud je rozdělil. Zatímco Matie je úspěšná klavírní lektorka, která procestovala svět, Axun prožila celý život na malé vesnici se svým mužem. Náhodné setkání obě přesvědčí, že k vzplanutí dávno zapomenutých citů stačí málo.
Láska je láska: I když se šestnáctiletá Agnes přistěhovala do ponurého města Amal před dvěma roky, nedokázala se začlenit do kolektivu a je neustále přehlížena. Do stejné školy chodí i čtrnáctiletá Elin, které se dostává spousty obdivu kvůli její ideální tváři a tělu, ale i přesto cítí, jako kdyby jí něco chybělo. Prolnutí těchto dvou antagonických světů přinese do života obou dívek nepopsatelné duševní naplnění.
Loving Annabelle: A opět protichůdné osobnosti. Na katolickou školu je svou matkou umístěna revoltující Annabelle. Ihned si znepřátelí celý učitelský sbor krom jedné učitelky angličtiny. Pro ni je drzé chování dívky hádankou, kterou chce za každou cenu rozšifrovat. Postupně se do dívky zamiluje a přechází do konfrontace s řádem katolické školy – nepřístupný homosexuální vztah, zapovězený vztah lektora s žákem i Annabellina nezletilost.
Carol: Milostný příběh zasazený v padesátých letech minulého století vypráví o dámě na úrovni Carol. Jednoho se při nakupování seznámí s mladou ordinérní prodavačkou. Zprvu nedává tomuto setkání společensky odlišných žen valný význam, postupem času je sama překvapena vzájemným vzplanutím, když se stanou milenkami. Je ovšem nepředstavitelné, aby se vdaná matka dopustila takové aféry.
Život Adele: Vítěz Zlaté palmy z Cannes roku 2013. Protagonistka Adele postrádající v životě směr sbalí na rady kamarádek krásného Thomase, se kterým ovšem nepřijde to, co ve vztahu očekávala. Neplánované setkání s bohémskou Emmou obrátí její dosavadní sexualitu a pohled na sebe samotnou vzhůru nohama. Duše Adele poprvé zakusuje vášeň, silné emoce a mnoho dalšího dosud neznámého.
Misandrie: Snímek z KVIFF 2017. Na první pohled klidný klášter v sobě skrývá skrytou radikální skupinu odhodlaných žen, které jsou připravené vymýtit z povrchu zemského mužské plémě. Dvě členky přivádí zraněného cizince (ne cizinku!) do sklepení, aby ho potají vyléčili, čímž naruší klid komunity oddávající se lesbickému sexu a výhradně feministickému učení. Výborná satirická komedie, jež donutí muže stydět se za svůj penis.
Začátky filmů o gayích:
První uváděný záznam o mužské homosexualitě ve filmu pochází z pomezí let 1894 – 1895, i když je velmi diskutabilní. William Dickson se svými experimenty poprvé zachytil zvukovou stopáž spolu s obrazem. Jedná se pouze o krátkou, asi 30 vteřinovou, scénu, v níž se objeví dva tančící muži vedle hrajícího houslisty. Pro mnohé se skutečně jedná o první zobrazení dvou gayů, důkazem jim je název The Gay Brothers. Jestli byli skutečně tito dva muži homosexuálové, se asi už nedozvíme. O několik let později, kdy se již nepotřebovala zkoušet žádná technika a snímky vznikali jako na běžícím páse, se filmaři začínají chytat i jinak tabuizovaných témat. Rakouský režisér Richard Oswald natočil rok po konci první světové války, tedy v roce 1919, snímek ANDERS ALS DIE ANDEREN. Nadaný žák vzplane láskou ke svému učiteli, bravurnímu houslistovi. Kvůli udání začnou soudní tahanice, a i když je učitel zproštěn viny, nevydrží nátlak ze skandálu a spáchá sebevraždu. Příběh měl poukázat na absurdní zákon, dle kterého byla homosexualita trestným činem. Pro svou kontroverznost a nepohodlnost nechali dílo nacisté po nástupu k moci zničit, takže se dochovaly jen fragmenty. Podobnou tématikou se zabývá i Němec Carl Dreyer se svým němým dramatem Mikaël, jež vypráví o vztahu postaršího malíře s modelem pro jeho nový obraz. Zatímco umělec ho zahrnuje penězi a láskou, mladík svého ctitele bezostyšně využívá a sleduje jen svoje vlastní záměry.
V dalších dekádách se začíná gayská tématika prolínat i do Hollywoodské kinematografie. Režiséři až do 90. let minulého století zobrazovali většinou gaye jako zženštilé postavy, které se zdají být nerozhodné ve své sexualitě. V ostatních případech se protagonista přiznal, že sice cítí ke stejnému pohlaví lásku, ale nikdy nedošlo k přímému vyznání citů. V podobných vzorcích se zvesela dál točilo, občas nějaký snímek vyvolal rozhořčení mezi homosexuální komunitou. Jakési uvolnění přinesly až 90. léta, kdy se opouštělo od zajetých hodnot a došlo k zrovnoprávnění. Scénáristé, doposud nezkušení v této problematice, se často pouštěli do výzev vytvořit manifesty života gayů, avšak z jiných úhlů pohledu, než tomu bylo doposud zvykem. Na plátno se proto dostávaly příběhy upozorňující na zažité předsudky, obtížnou asimilaci a sociální problémy navázat v netolerantním okolí plnohodnotný vztah.
Tipy na filmy s gayskou tématikou:
Single man: Psychologické drama zachycující citovou osamělost profesora, která ho zužuje po smrti jeho dlouholetého přítele. Svůj vyhaslý život vede v monotónnosti rutiny až do dne, kdy se musí rozhodnout, jestli se vším skoncuje nebo najde důvod a smysl, proč dále žít. Zajímavá atmosféra a myšlenkové pochody protagonisty zaručují zajímavou podívanou.
Liberace!: Do okolí excentrického a slavného pianisty Liberaceho se dostává mladík Scott. Nejdříve pro něj pracuje jako osobní řidič a celý okouzlený pompézním životem kolem něj se nechává strhnout šarmem Liberaceho, s nímž prožije románek. Film vypráví skutečný příběh o vztahu uznávaného baviče se svým řidičem v dobách, kdy bylo zcela nepředstavitelné veřejně přiznat homosexualitu.
I love you Phillip Morris: Po zkušenosti se smrtí si Steven Russel uvědomí, že už nemůže dále lhát svému okolí a především sobě, proto se rozhodne přiznat, že je gay a opustit pohodlné jistoty manželského života. Díky mnohým podvodům se dostane do vězení, kde potkává Phillipa Morrise, do kterého se bezhlavě zamiluje, jenže Morris je brzy propuštěn. Romantická komedie inspirovaná skutečnou událostí dokáže člověka skvěle pobavit.
Moonlight: Výborný počin oceněný Oscarem, na který se už objevila recenze na internetových stránkách Momagu. Křehký příběh o mladíkovi vyrůstajícím v nelítostných podmínkách předměstí, kde se homosexualita bere jako slabost. Drsná tvář ghetta ho staví do situací, kdy musí hájit především sám sebe a prosazovat právo silnějšího, proto dochází ke konfrontaci jeho citlivé duše s nátlaky okolí.
Venkovský učitel: A jeden český zástupce. Příběh se odehrává na vesnici, kam se odjíždí homosexuální učitel ucházet o post v obecní škole, ale především utéct stínům nevydařených vztahů a stereotypního života. Během pobytu se seznamuje s místní farmářkou a jejím synem. Jedná se o úžasnou ukázku nenaplněných lásek, tápání v nejrůznějších vztazích i nacházení vnitřního naplnění.
Cakemaker: Do cukrárny, kde pracuje mladý pekař Thomas, jednoho dne vejde Oran a oba muži se vzájemně do sebe zamilují. Po částečném překonání introvertní ostýchavosti se mezi nimi vytvoří románek, i když Oran vede v Izraeli spokojené manželství. Ten náhle umírá v tragické nehodě a Thomas zdrcený po smrti svého milence se vydává po jeho stopách. Filmově skvěle zpracované téma odpuštění, nevěry, ale i starých mezilidských křivd. Na podzim se má údajně objevit v českých kinech.
redaktor: Marek Pausz